#Rammeledan: dag 2

8 Jul


DAMN Wat heb ik het goed! Normaliter dan. Voor mijn boek en door mijn maatje Danny, doe ik even drie dagen Ramadan. Nogmaals, niet dat dat in buurt komt bij de volle Ramadan of chronische honger, (het onderwerp waar ik over schrijf) maar toch.

ramadan

Tot nu toe valt het best mee, en bij mij is de dorst is erger dan het rammeledan. Gisterenheb ik dan ook een behoorlijke hoofpdijn gehad gedurende de dag door, ik vermoed, het gebrek aan water. Maar vanmorgen was deze weg en gelukkig heeft Danny zijn whatsapp-hotline opengesteld voor mijn geklaag. Ik stuurde hem een heleboel geklaag en zei dat ik hem niet meer aardig vond – hij stuurde mij enkel een emoticon van een boekje. Gisteravond om 22:06 hebben Danny en ik een suikerfeestje van een paar uur gehouden en besproken hoe de ramadan was bevallen so far.

Tot nu toe vallen mij drie dingen op:

1. Slechte opstart
Maandag en dinsdag zijn doorgaans mijn schrijfdagen, maar dat is gister noch vandaag al niet heel veel gelukt. Normaliter als ik wakker word gooi ik eerst een paar glazen water naar binnen om mijn organen ook wakker te maken. Waarna ik twee bakken koffie in mijn gezicht gooi om de motor van mijn hersenen aan te zwengelen. De opstart van deze dag zonder dit vloeibare goud was in behoorlijke slow motion die niet veel sneller is geworden. Daarbij de moeite die ik wel heb gedaan was behoorlijk frustrerend – niet mogen eten/drinken en dan wel schrijven over eten/drinken.

2. Sterker instinct
Wat mij tot nu toe opvalt is dat mijn instinct groter is dan mijn bewustzijn. Constant als ik honger/dorst heb zegt mijn lichaam tegen mijn hoofd in combinatie met een prikkel van buitenaf (zoals de fruitschaal die mij al de hele dag zit aan te kijken) dat ik moet eten/drinken. Waarna mijn bewustzijn weer zegt – nee nu even niet Hanneke. En dat gebeurt niet drie keer per dag, eerder drie keer per half uur. En hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het is een interessant stukje kennis voor mezelf.

3. Plezier
Ik merk dat ik normaliter mezelf constant verwen/beloon met lekker eten/drinken. De hele dag door. Dat prikkelt mijn lichaam en geest op een positieve manier, maar gaat nu dus niet. Door deze mini-ramadan besef ik hoe belangrijk voedsel is gedurende mijn dag. Niet alleen om mijn lichaam te voeden, maar ook om mezelf een plezier te doen.

Even klagen nog: merk ik natuurlijk ook dat hoe verder de dag vordert, hoe harder mijn wenkbrauwen gaan fronzen. Op een niet al te vriendelijk ogende manier. Mijn energie op een laag pitje is best frustrerend – aan de andere kant heb ik ook deze blog kunnen schrijven dus zo laag is die niet. Ook word ik wat suf  (zoals ik dat bij Danny zag), kan ik me moeilijk concentreren en krijg een lichtelijk spraakgebrek naarmate het steeds later wordt. Zo zei ik gister na afrekenen bij de kassajuffrouw nog iets in èèn woord – een combinatie van ‘bedankt/fijn weekend/prettige avond’. Apart taaltje voor een maandagavond.

En vooral door dit laatste stukje klaagzang raakte ik net in discussie met een vriendin van me over de Ramadan. En daar kwamen wat vragen uitgerold. Sowieso: waarom de Ramadan? Voor gelovigen is dit natuurlijk “omdat Allah, de Verhevene, ons het vasten tijdens de maand Ramadan opgelegd heeft.” Prima, maar ik vroeg me ook af welke intrinsieke motivatie er nog meer is om mee te doen aan de Ramadan? Waarom doe je het en wat haal je er uit?

De ramadantijd.nl meldt het volgende:

  • Het vasten is ook opgelegd aan voorgaande volkeren, om hun vroomheid te vergroten.
  • De godsvrucht (taqwa) van de vastende wordt versterkt door middel van het vasten.
  • Als men eten en drinken kan laten omwille van Allah, kunnen andere zaken ook nagelaten worden.
  • De vastende leert zijn verlangens te beheersen.
  • Het vasten versterkt het geloof van de vastende.
  • Vasten is goed voor het lichaam, het is een reiniging.
  • De geestelijke gezondheid wordt beter door het vasten.
  • Vasten leert ons de waarde kennen van voedsel en drinken.
  • De vastende leert zijn gedrag te verbeteren.
  • Het herinnert ons aan de toestand van sommigen zonder eten en drinken.
  • Vasten verzwakt de shaitan en zorgt ervoor dat iemand minder zonden begaat.
  • Het vasten leert de mens op een juiste wijze tegenover het wereldse leven te staan.
    (Bron: Ramadantijd.nl)

Mocht je ook aan de Ramadan zijn en je verhaal met mij willen delen, graag! Laat een reactie achter, stuur me een berichtje op facebook of via email (Hanneke.v.v@hotmail.com). Ik hoor graag van je!

Fijne avond nog allemaal!

Hanneke

2 Reacties to “#Rammeledan: dag 2”

  1. Hanneke Frenken september 2, 2014 bij 8:51 pm #

    Hallo Hanneke,
    Wat interessant om jouw stukjes over eten te lezen. (Ik heb er nog maar een paar gehad, de rest ga ik zeker ook lezen.
    Echt een eye opener.
    Is je boek al uit?
    Als dat zo is wil ik het graag bestellen.
    Zelf eet ik ook vegetarisch om diverse ethische redenen (wel heel af en toe vis omdat ik zeker wil weten dat mijn gezondheid er niet onder lijd, maar de laatste tijd denk ik er steeds vaker aan om ook dat niet meer te doen, want het is niet zo fear als ik al die tijd heb gedacht)
    Ook je stukje over de Ramadan is interessant.
    Respect voor jou dat je een mini-ramadan hebt gehouden.
    Ik heb vaak gesprekjes met een Islamitische vriendin hierover, ze doet het eigenlijk vooral voor haar geloof, maar ze zegt er een grotere zelfbeheersing door te krijgen en dat geloof ik meteen.
    Zelf ben ik Christelijk, tussen carnaval en Pasen word er volgens traditie gevast.
    Officieel mag er dan niet gesnoept worden en geen vlees gegeten, maar omdat ik al vegetarisch eet en niet veel snoep hou ik het op drinken, 40 dagen alleen water en thee.
    Niet dat ik geloof dat ik daar bonus punten mee scoor bij “onze lieve heer” maar eerder om bewust te worden van wat eten en drinken waard is en waar het allemaal vandaan komt. (In de laatste week geven we geld aan een goed doel)
    Bijkomende voordelen zijn dat je minder plastic en geen drinkpakken gebruikt in die tijd en dat je lichaam anders reageert doordat je minder suikers binnen krijgt.
    Na een tijdje voel je je zelfs fitter.
    Persoonlijk ervaar ik deze periode altijd als heel interessant, enerzijds afzien (vooral omdat ik in die tijd altijd jarig ben en op mij eigen verjaardag geen wijntje kan drinken, terwijl de rest dat wel doet) anderzijds interessant en verdiepend.
    Succes met alles,
    Ben heel benieuwd.
    Groetjes, Hanneke Frenken 🙂

  2. vegetarian recipes oktober 12, 2014 bij 8:18 am #

    Simply want to say your article is as astounding. The clarity in your post is simply excellent and i could assume you are an expert on this subject.
    Fine with your permission let me to grab your feed to keep up
    to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the gratifying
    work.

Geef een reactie

